Duurzaamheidscertificaat voor Plantje.nl

Duurzaamheidscertificaat voor Plantje.nl

Milieuvriendelijkere verpakkingen, minder retouren en een groeiend aanbod van producten met duurzaamheidsvoordelen. Plantje.nl is één van de eerste webshops die op 11 april van Thuiswinkel.org de onafhankelijke duurzaamheidscertificering voor e-commercebedrijven ontving. Naast Plantje.nl deden onder andere deze webshops mee aan de pilot: Bever, Decathlon, De Bijenkorf, Essenza Home, Flinders, GAMMA & Karwei (Intergamma), Livera, MetOlijf.nl en Prins Petfoods. Deze koplopers voldoen nu aan de eisen van de zes duurzaamheidsthema’s die belangrijk zijn voor de e-commerce sector.

“Als de grootste online planten webshop van Nederland willen wij voorloper zijn op het gebied van duurzaamheid. Niet alleen om onze klanten te helpen om bewustere keuzes te maken, maar ook om de rest van de industrie te motiveren om te innoveren en verduurzamen. Met uiteindelijk doel niet alleen de fysieke wereld vergroenen met planten, maar dit ook op een verantwoorde manier doen,” aldus Famke Brokking, CSR manager bij e-Flora, waar Plantje.nl onderdeel van is.

De Thuiswinkel Duurzaamheidscertificering geeft de consument de zekerheid dat een webshop serieuze stappen zet op het gebied van duurzaamheid. Het e-commercebedrijf voldoet met het certificaat aan alle wettelijke en meerdere bovenwettelijke eisen, op thema’s zoals verpakken en bezorgen. Die eisen zijn samen met milieuorganisaties, specialisten uit de wetenschap en het bedrijfsleven geformuleerd en vastgesteld door een onafhankelijk Comité van Deskundigen. De jaarlijkse toetsing wordt uitgevoerd door een onafhankelijke certificerende instelling (ICTRecht).

De webwinkels worden gecertificeerd op zes duurzaamheidsthema’s: strategie, circulaire economie, productaanbod, verpakken, bezorgen en retouren. De eisen zijn gericht op bedrijven die online producten verkopen. Zo is Plantje.nl bezig met een pilot voor verpakkingsvrije levering, doen zij er zoveel mogelijk aan om retouren te voorkomen en hergebruiken zij kartonafval als bescherming van potten als alternatief van plastic beschermers.

Uit onderzoek van Thuiswinkel blijkt dat de verwachting van de consument verandert, de consument winkelt bewuster: 34% laat duurzaamheid nu al meewegen bij haar keuze . Twee op de drie consumenten wil die stap maken maar weet niet goed hoe. De duurzaamheidscertificering is een stap om de consument hierin op een onafhankelijke manier op weg te helpen.

Marlene ten Ham (algemeen directeur van Thuiswinkel.org) benadrukt dat duurzaamheid nooit ‘af’ is. “De eisen die we stellen zijn ambitieus maar haalbaar, daar is uitgebreid op getest. Thuiswinkel.org neemt haar verantwoordelijkheid omdat ze wil bouwen aan een toekomst waarin de sector gezond is, kan blijven innoveren en vooral ook een positieve bijdrage levert aan mens en milieu”, aldus Ten Ham.

Met deze nieuwe certificering zet de e-commerce sector de eerste stap, maar de deelnemende bedrijven zijn nog niet perfect duurzaam. De certificeringseisen zullen in de toekomst strenger en aangevuld worden met nieuwe thema’s zoals sociale verantwoordelijkheid en energieverbruik. Bedrijven zullen meegroeien op het gebied van verduurzaming. En zo zal ook het aanbod aan producten met duurzaamheidsvoordelen in de toekomst groeien.

 

Bron:

Deel artikel