Mertens wil telers helpen naar een groenere teelt
Geplaatst op 02 september 2024
Mertens is al meer dan vijftig jaar bezig met biologische gewasbescherming en plantweerbaarheid en mag zich met recht voorloper noemen in deze markt. “Deze groene strategie is gekozen omdat het beter is voor de wereld om ons heen, maar ook omdat wet- en regelgeving ondernemers dwingt om steeds meer verantwoorde en duurzame producten te gebruiken”, legt Rik Lenssen, teeltspecialist en relatiebeheerder bij Mertens, uit. “Daarnaast stelt de maatschappij steeds meer eisen op dit vlak en vinden ondernemers duurzaamheid zelf ook steeds belangrijker”. Paul Derikx, binnen het Mertens management verantwoordelijk voor vergroening, merkt dat steeds meer telers willen vergroenen, maar hierin ook nog zoekende zijn: “Voor telers is het een compleet nieuwe weg die ingeslagen wordt, ze zijn nog niet thuis in de materie en kunnen wel wat hulp gebruiken.” Mertens ziet een belangrijke rol voor zichzelf weggelegd om ondernemers te ondersteunen en te begeleiden naar een groenere teelt en ziet hierbij steeds meer facetten belangrijk worden. “Denk aan een grotere range met duurzame producten, duurzaam advies op maat en het spelen van een verbindende en adviserende rol tussen klanten en fabrikanten om groene innovaties te stimuleren”, vervolgt Lenssen.
Vergroeningsscan
Om ondernemers gericht op weg te helpen bij het verduurzamen van hun bedrijf, heeft Mertens een vergroeningsscan ontwikkeld. “In deze scan komen zaken als een bodemcheck, geïntegreerd telen en waterkwaliteit aan bod, waarmee onze specialisten een advies op maat opstellen”, legt Derikx uit. “De kansen en mogelijkheden worden vervolgens met de ondernemer besproken, waarbij ook (toekomstige) wet- en regelgeving wordt meegenomen. Samen wordt gekeken hoe groenere producten en processen geïmplementeerd kunnen worden.” Derikx vertelt met gepaste trots : “Het is echt een goede tool die telers handvatten biedt om stappen te maken naar een groenere teelt.”
Samenwerkingen met fabrikanten
Naast de vergroeningsscan stimuleert Mertens zelf ook groene innovaties. Door een goed zicht op de processen bij de klanten is duidelijk waar de behoeften liggen, anderzijds is er een duidelijk beeld van de ontwikkelingen en innovaties bij de fabrikanten. “Hierdoor ontstaan steeds meer kansen en mogelijkheden, om de juiste partijen met elkaar in contact te brengen en groene innovaties daadwerkelijk van de grond te krijgen. Mertens denkt hierbij actief mee en adviseert vanuit een breed kennisveld”, vertelt Lenssen. “Een ander voorbeeld is dat we samen met o.a. de R&D afdeling van Koppert de succesvolle M-Vita lijn hebben ontwikkeld, omdat wij hier vanuit onze ervaringen kansen in zien”, vertelt Lenssen. “De samenwerking met fabrikanten die ook doorontwikkelen op vergroeningsproducten wordt steeds intensiever”.
Vergroeningskracht.nl
Om de gehele markt te inspireren is recent de website vergroeningskracht.nl gelanceerd. “Hier worden groene producten en verhalen uitgelicht, zoals het ontwikkelen van duurzame concepten, het implementeren van groene innovaties of het bevorderen van milieubewuste bedrijfspraktijken”, legt Derikx uit. “Tijdens een bezoek aan deze website komt de markt nog meer te weten over hoe Mertens zich inzet om een positieve impact te maken op de wereld om ons heen, maar bovenal om te inspireren. Want samen bouwen we aan een groenere toekomst!”.