Awards voor Naturosa en Agastache 'Agapk'

Awards voor Naturosa en Agastache 'Agapk'

Agastache 'Agapk' (BEELICIOUS PINK) en Naturosa hebben tijdens de najaarseditie 2024 van PLANTARIUM|GROEN-Direkt de Green Retail Award gewonnen. De Green Retail Awards worden uitgereikt in drie categorieën: Beste Nieuwigheid, Beste Marktinnovatie en Bezoekersfavoriet. Elke categorie kent één winnaar. De Bezoekersfavoriet wordt door de beursbezoekers gekozen en vandaag aan het einde van de beurs bekend gemaakt.

Beste Nieuwigheid
Vitroflora Grupa uit Dobrcz (Polen) heeft met de inzending Agastache 'Agapk' (BEELICIOUS PINK) in de categorie Beste Nieuwigheid de Green Retail Award gewonnen. Agastache 'Agapk' (BEELICIOUS PINK) is een zeer rijkbloeiende cultivar met grote, roze bloemaren die fraai afsteken tegen de donkerroze kelkjes. Het zijn mooie, gezonde volle planten die netjes gepresenteerd staan, aldus de jury. Naast de beste nieuwigheid werden nog twee planten bekroond met een gouden medaille: Hydrangea paniculata 'LC NO21' (GROUNDBREAKER BLUSH) ingezonden door Alex Schoemaker Living Creations BV uit Boskoop en Weigela florida 'Floraclar' (BUBBLY WINE) ingezonden door Valkplant B.V. uit Hazerswoude-Dorp. Verder zijn vier planten met een zilveren en dertien planten met een bronzen medaille bekroond. De inzendingen voor Beste Nieuwigheid zijn beoordeeld door de onafhankelijke en deskundige jury van de Koninklijke Vereniging voor Boskoopse Culturen. Voor deze keuring waren 42 planten aangemeld, uiteindelijk zijn er 35 planten gekeurd.
 
Beste Marktinnovatie
In de categorie Beste Marktinnovatie was de Green Retail Award voor Naturosa van Meer Plant BV uit Meer (België). De jury was zeer te spreken over alle inzendingen en unaniem over Naturosa®. “Dit concept heeft een goed verhaal dat scoort op vele domeinen: biodiversiteit, gebruiksgemak, veenarm en ziekteresistentie. Binnen het concept zijn meerdere sterke soorten beschikbaar en dit breidt zich nog uit. Een sterk punt is dat het POS materiaal in samenspraak kan worden ontwikkeld”, aldus de jury. Totaal werden er 14 inzendingen beoordeeld. De tweede plaats was voor CO2-Tree van Van Oploo Tuinplanten uit Bavel. Hierover zei de jury: “Hoewel de Paulownia geen nieuw product is, krijgt het door het CO2 thema weer een relevante boodschap. Het thema is actueel, maar de markt voor dit nicheproduct is beperkt.” De derde plaats was voor Fargesia One Boo van Plant Select NV uit Rijckevorsel (België). “Het concept One Boo benadrukt de verschillende kleurenvariaties in het assortiment bamboe. Het ontwikkelde POS materiaal is duidelijk en transparant en maakt het voor de consument duidelijk voor welke toepassing het product geschikt is.”, aldus de jury.

De jury voor Beste Marktinnovatie bestaat uit vertegenwoordigers van internationale retailers uit Scandinavië, Oostenrijk, Duitsland, Engeland, Frankrijk en Nederland. De juryleden zijn allen verantwoordelijk voor de inkoop van buitengroen. Het winnende concept wordt in 2025 opgenomen in het assortiment van de Scandinavische retailorganisatie Plantagen.
 
Luister vandaag de hele dag mee naar gesprekken vanaf de beursvloer via www.hortibiznewsradio.nl.

Bron:

Deel artikel