Sierteeltsector spreekt voortaan met één stem

Sierteeltsector spreekt voortaan met één stem

Bloemen verbinden mensen en bieden troost, planten vergroenen onze woon- en leefomgeving en leveren een bijdrage aan ons mentale en lichamelijk welzijn. Verduurzaming is een essentiële voorwaarde voor de toekomst van de sector. De sierteeltsector zet daarom volop in op verduurzaming van de keten, van veredelaar en kweker tot handel, retail en detaillist. Doel van de Nederlandse glastuinbouw is in 2040 klimaatneutraal te zijn en kwekers en handel hebben daarnaast afspraken gemaakt over 100% duurzaamheidscertificering in 2027. De vele stappen van de sector komen nog niet altijd voldoende tot uitdrukking in mediaberichten. Daarom gaan brancheorganisaties deze vanuit een eenduidig sectorgeluid laten horen.

De aanpak is als volgt. Allereerst via de campagne Groene Kracht Vooruit en via de activiteiten van Bloemenbureau Holland (BBH). Verder zijn brancheorganisaties een gezamenlijke communicatie aanpak gestart om richting de media meer één geluid te laten horen gericht op de toekomst van de sierteelt. Daarbij geldt dat houding en gedrag van alle ondernemers in de sector uiteindelijk bepalend zijn voor de reputatie van de sierteeltsector.

Groene Kracht Vooruit
Groene Kracht Vooruit is een driejarige campagne gericht op politiek en ngo’s waarin brancheorganisaties samenwerken aan de lobbydoelen van de glastuinbouw, ondersteund met een communicatiecampagne. Centraal staat het verhaal van de Nederlandse glastuinbouw gericht op plantgezondheid, water en energie die laten zien hoe kwekers steeds efficiënter en duurzamer telen. Groene Kracht Vooruit is een initiatief van Glastuinbouw Nederland, Greenports Nederland, Royal FloraHolland, GroentenFruit Huis, Plantum, Bloemenbureau Holland, Federatie Vruchtgroente Organisaties en Versnellers Sierteelt.

Positieve verhalen
Bloemenbureau Holland (BBH) richt zich namens kwekers en handelsbedrijven op het positief beïnvloeden van het imago van bloemen, planten en de Nederlandse sierteeltsector bij de consument. BBH kiest daarbij voor het thema welzijn: fysiek en mentaal welzijn van de mens, de planeet en de Nederlandse economie en draagt bij aan top-of-mind awareness van bloemen en planten bij de consument door middel van campagnes over bijvoorbeeld cadeaumomenten, vergroenen van de leefomgeving en styling.

Samen feiten en data delen
Voortaan gaan de brancheorganisaties in de sierteelt nauw met elkaar samenwerken op het gebied van communicatie: Anthos, BBH, Glastuinbouw Nederland, KAVB, Royal FloraHolland, LTO Vakgroep Bomen, Vaste Planten en Zomerbloemen, Tuinbranche Nederland, VBW en VGB, gaan gesteund door enkele grote handelsconcerns, feiten en data over de sector verzamelen en onderling met elkaar delen. Zo bouwen we dossiers per thema.

Eén eenduidige stem in de media
Een klein kernteam − bestaande uit Bloemenbureau Holland, Glastuinbouw Nederland en Royal FloraHolland – formuleert op basis van de verzamelde data en feiten gezamenlijke standpunten op actuele thema’s in de sector. Ook bereidt het kernteam de woordvoering naar de pers voor. Over de inhoud, afstemming en woordvoering naar aanleiding van mediavragen maken genoemde partijen afspraken met elkaar. Met deze gezamenlijke communicatieaanpak spreekt de sierteelt voortaan met één stem en presenteert de sector zich sterker en eensgezinder dan ooit.

Ondernemers zelf bepalend voor reputatie sector
Reputatie wordt voor 80% bepaald door gedrag van mensen in organisaties en voor 20% door communicatie zo blijkt uit diverse onderzoeken. Alle schakels in de keten bepalen het imago van de sector dus voor een groot deel zelf, van veredelaar en kweker tot handel, retail en detaillist; we worden afgerekend op wat we doen. Om de gezamenlijke communicatie over de verduurzaming van de sierteelt tot een succes te maken, is daarom maximale inzet van alle schakels in onze keten nodig als het gaat om verduurzaming, in het bijzonder als het gaat om thema’s als gewasbescherming, weerbare teelt, schoon oppervlaktewater en energietransitie.

Belangrijk is dat de eigen data en feiten op het gebied van verduurzaming op orde zijn, evenals de bereidheid om deze waar mogelijk te delen met de eigen brancheorganisatie om deze in onze communicatie ook te kunnen inzetten. Krijg je vragen vanuit de media van journalisten, dan is het belangrijk door te verwijzen naar de eigen eindverantwoordelijke voor communicatie of branchevereniging.

Bron: Royal FloraHolland

Deel artikel