'Laat óók van je horen als het gewoon lekker loopt'
Geplaatst op 22 maart 2022
We zijn een coöperatie. Een vereniging met een bedrijf waar we samen eigenaars van zijn. Rieneke van der Houwen is zelf ook eigenaar van een bedrijf. Een bedrijf waar ze trots op is. "Ik ben niet alleen trots op de bloemen die we kweken. Ik ben net zo goed trots op de mensen die bij ons werken. Want samen krijgen we het maar mooi voor elkaar."
Zorgen we voor een prachtig, gezond bedrijf, met een geweldig productaanbod. Ik zou daar best eens wat vaker een compliment over mogen geven. Want niets menselijks is mij vreemd. Als er iets misgaat, trek ik meteen aan de bel. Maar als het allemaal goed loopt, dan vind ik dat heel normaal. En het ís ook normaal. Maar dat wil niet zeggen dat je niet tegen de ander hoeft te zeggen dat je blij bent met het werk dat hij doet.
Blij met wat we hebben
Bij onze coöperatie zie ik hetzelfde. Er gaat zoveel goed. Wat we vaak doen is: alleen van ons laten horen als er iets minder gaat. Laat ik een voorbeeld noemen uit mijn eigen koker. Onlangs veilden we onze Amaryllis. En ik weet niet waar het aan lag, maar er was een dipje tijdens het veilen. Een aantal van onze bloemen ging tijdens die dip lager weg dan verwacht. Andere aantallen gingen die veilsessie weg voor de 'normale' prijzen. Dat viel op, dus gingen we verhaal halen bij de veilingmeester. We kregen de reactie: 'Het klopt, misschien hadden we daar beter naar moeten kijken op dat moment. Maar veel zaken zijn toch ook heel goed gegaan dit seizoen?' En dat was ook zo. Toen krabde ik me achter de oren. Inderdaad: is dit de manier waarop we moeten communiceren? Alleen een telefoontje op zo'n moment, terwijl het een heel mooi seizoen is? Dat gaf mij een inzicht: soms is het ook leuk van je te laten horen als het gewoon lekker loopt. Even een appje of belletje te doen, met: gaat lekker, bedankt! Dat zit niet zo in ons systeem en dat is eigenlijk jammer.
Natuurlijk: als iets niet naar wens is, moet je het aankaarten. Niet door te schoppen, maar door het gesprek aan te gaan. Zo doe ik dat op het bedrijf ook. Als een medewerker niet goed functioneert, gaan we aan tafel. We bespreken wat er aan scheelt, en proberen tot een oplossing te komen. Dat kan in de veiling ook. Of sterker nog: het moet ook. Want de veiling, dat zijn wij. Als lid ben je eigenaar.
Signaalmeter als belangrijk instrument
Geloof mij maar: ik ben het ook écht niet altijd eens met wat er gebeurt. Dat we aan zoveel verplichtingen en controles moeten voldoen. Soms ben ik er helemaal klaar mee. Maar dan besef ik me ook: als iets me niet zint, dan ga ik er het gesprek over aan. En de veiling is geen speedbootje, hč? Het is een tanker. Het duurt soms wat langer voor je iets merkt. Toch zie ik dat we in de afgelopen jaren al een hele hoop hebben bereikt. De Ledenraad heeft haar rol gevonden. En dat is: te horen waar leden tegenaan lopen. En die onderwerpen aanhangig maken bij degenen die het beleid uitzetten. Via de signaalmeter maken we inzichtelijk hoe we signalen prioriteren. En welke acties bij de signalen horen.
In maart en april organiseren we weer Ledensessies om signalen bij Leden op te halen. En ik zou je willen oproepen: pak die handschoen op. Denk mee, doe mee. Jij bent ook eigenaar van de coöperatie. En als het even kan: geef elkaar ook eens een compliment, in plaats van enkel feedback.
Bron: Royal FloraHolland
Meer nieuws