Aantal bloementelers in Nederland neemt af

Aantal bloementelers in Nederland neemt af

Het aantal bloementelers (in kas en volle grond) dat staat ingeschreven in het Handelsregister neemt af: over de afgelopen vijf jaar is het aantal met meer dan 10% afgenomen, van 2373 naar 2096. De grootste afname is te zien in Zuid-Holland, daar stopten in vijf jaar tijd 168 telers, gevolgd door Noord-Holland, met 60 telers, een afname van ruim 10%. Dit blijkt uit cijfers van het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK).

Arie-Frans Middelburg, vakredacteur bij uitgeverij Hortipoint, noemt de energiecrisis als één van de belangrijkste oorzaken voor de afname van het aantal telers in Nederland: “Sommige telers hadden vaste contracten, andere moesten per dag gas gaan inkopen. Er waren telers die zich het konden permitteren tijdelijk te stoppen, kouder te gaan telen of minder of anders te belichten. Of konden gebruik maken van aardwarmte. Voor de vaak wat kleinere telers of telers in bepaalde gebieden van Nederland waren dit geen opties. Zij konden niet anders dan helemaal stoppen.” Daarnaast zijn een tekort aan personeel, veranderende wet- en regelgeving, inflatie en het gebrek aan een opvolger redenen om te stoppen.

Geen rozengeur en maneschijn
Dat het aantal telers in Nederland afneemt, heeft geen gevolgen voor Valentijn, aldus de vakredacteur: “Nederland is nog steeds een grote producent van bloemen. De kans is echter wel groot dat bloemen, voornamelijk rozen die op 14 februari over de toonbank gaan, níet in Nederland zijn geteeld, maar bijvoorbeeld in Kenia en Ethiopië.” Ook in het buitenland is het geen rozengeur en maneschijn. Middelburg: “Het volume vrachtvervoer over zee door het Suez Kanaal is verder teruggelopen, door dreiging van de Houthi-aanvallen. Zeevracht is dus bijna onmogelijk en dus worden bloemen via de lucht vervoerd. Omdat Zuid-Afrika momenteel in een economische crisis verkeert, vliegen er nog nauwelijks vliegtuigen met goederen naar het zuiden om vervolgens met bloemen weer naar het noorden te vliegen. De luchtvrachtprijzen zijn heel hoog, omdat er nu leeg naar Afrika wordt gevlogen.”

Bron:

Deel artikel